Eerste stap naar gezonde leefstijl? Ontspan!

Bij een gezonde leefstijl denk je vaak aan gezonde voeding en voldoende beweging. Dat is beide uiteraard heel belangrijk, maar vergeet vooral ontspanning niet. Ontspanning is namelijk misschien wel het belangrijkste voor een gezond leven.

Het tegenovergestelde van ontspannen, is gespannen. Een beetje gespannen zo nu en dan, is niet zo erg, maar als je voortdurend gespannen bent, dan noemen we dat stress. En stress is slecht voor je gezondheid. 

Naast allerlei vervelende dingen die je van stress kunt oplopen, zoals bijvoorbeeld een burn-out, zorgt stress ervoor dat je niet goed ademhaalt: te snel, te hoog of juist je adem vasthouden. Dit kan hyperventilatie en paniekaanvallen veroorzaken. En omdat je door stress je spieren meer aanspant, kun je ook nog eens last krijgen van chronische schouder- en nekklachten en van hoofdpijn.

Zorg er dus voor dat stress zo min mogelijk kans krijgt door je tussentijds te ontspannen.

En hoe doe je dat dan en wanneer, want ‘’daar heb ik toch geen tijd voor?’’, hoor ik je al denken.

Weet je? Je kan het altijd doen.

Bouw verspreid over de dag micropauzes in waarbij je diep naar je buik ademhaalt. Dat zorgt ervoor dat je de spanning even kunt loslaten. 

Doe het nu maar eens, terwijl je dit leest. Leg je handen op je buik, doe je ogen dicht, zucht even een paar keer diep in en uit en adem zo rustig mogelijk 5 keer in en uit. 

Dit kan je de hele dag door af en toe eens doen. Voor een vergadering, na een vergadering, op het toilet, als je wacht op de waterkoker en ….zelfs tijdens een vergadering, maar staar dan lekker in de verte ;-).

Reminder: Plak een post-it op je beeldscherm, mobiel, in je toilet, keukenmuur met ‘’5 keer rustig in en uitademen’’ en doe deze ademoefening zodra je dit leest.

En bijkomend voordeel: als je ontspannen bent, dan heb je ook vaak minder zin in ongezonde voeding en (daardoor) vaak ook meer zin om te bewegen.

Probeer maar en laat maar weten of het voor jou ook werkt!