Eindejaarsstress verminderen?

Het einde van het jaar is weer in zicht. Op de een of andere manier ‘moet’ er dan nog van alles worden afgerond. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik zie weinig verandering ten opzicht van andere ‘einde’ jaren; de agenda zit nog overvol en er is weinig ruimte voor pauzes.

Er zijn al vele artikelen geschreven met tips wat je kan doen om de eindejaarsstress te verminderen. Vorige keer schreef ik al over werkstress verminderen door, verspreid over de dag, 10 keer rustig naar je buik in- en uit te ademen. Doe je dat (nog) wel eens?

DRINK VOLDOENDE WATER

Ik houd van veranderingen in kleine stapjes, die gemakkelijk in te passen zijn in je dagelijkse leven. Vandaag richt ik me weer op één belangrijke verandering om je stress-gevoel wat te verminderen. En dat is: voldoende water drinken.

Water is op zuurstof na het belangrijkste voor je gezondheid.

Misschien herken je het wel; als je het druk hebt drink je vaak voornamelijk koffie, thee en/of frisdrank of vergeet je soms zelfs helemaal te drinken. Van dat laatste heb ik zelf vaak last, vooral ‘s middags ;-).

In plaats van koffie, thee of frisdrank, kan je beter water drinken. Water is namelijk belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam. Voldoende water drinken verbetert je concentratie, verlicht mentale vermoeidheid, zorgt ervoor dat je gemakkelijker beweegt en vermindert stress. Hoe meer stress je hebt, hoe meer behoefte je lichaam eigenlijk heeft aan water.

Probeer dagelijks 6 tot 8 glazen water te drinken, in kleine slokjes en het liefst op kamertemperatuur omdat dit het best wordt opgenomen door je lichaam.

Als je iedere dag een fles water met een glas op je bureau zet, dan kom je al een heel eind. Probeer het maar eens.

En, helpt het je?

Een stressvrije eindejaarsgroet.