Blog

Eindejaarsstress verminderen?

Het einde van het jaar is weer in zicht. Op de een of andere manier ‘moet’ er dan nog van alles worden afgerond. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik zie weinig verandering ten opzicht van andere ‘einde’ jaren; de agenda zit nog overvol en er is weinig ruimte voor pauzes.

Er zijn al vele artikelen geschreven met tips wat je kan doen om de eindejaarsstress te verminderen. Vorige keer schreef ik al over werkstress verminderen door, verspreid over de dag, 10 keer rustig naar je buik in- en uit te ademen. Doe je dat (nog) wel eens?

DRINK VOLDOENDE WATER

Ik houd van veranderingen in kleine stapjes, die gemakkelijk in te passen zijn in je dagelijkse leven. Vandaag richt ik me weer op één belangrijke verandering om je stress-gevoel wat te verminderen. En dat is: voldoende water drinken.

Water is op zuurstof na het belangrijkste voor je gezondheid.

Misschien herken je het wel; als je het druk hebt drink je vaak voornamelijk koffie, thee en/of frisdrank of vergeet je soms zelfs helemaal te drinken. Van dat laatste heb ik zelf vaak last, vooral ‘s middags ;-).

In plaats van koffie, thee of frisdrank, kan je beter water drinken. Water is namelijk belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam. Voldoende water drinken verbetert je concentratie, verlicht mentale vermoeidheid, zorgt ervoor dat je gemakkelijker beweegt en vermindert stress. Hoe meer stress je hebt, hoe meer behoefte je lichaam eigenlijk heeft aan water.

Probeer dagelijks 6 tot 8 glazen water te drinken, in kleine slokjes en het liefst op kamertemperatuur omdat dit het best wordt opgenomen door je lichaam.

Als je iedere dag een fles water met een glas op je bureau zet, dan kom je al een heel eind. Probeer het maar eens.

En, helpt het je?

Een stressvrije eindejaarsgroet.

Eerste stap naar gezonde leefstijl? Ontspan!

Bij een gezonde leefstijl denk je vaak aan gezonde voeding en voldoende beweging. Dat is beide uiteraard heel belangrijk, maar vergeet vooral ontspanning niet. Ontspanning is namelijk misschien wel het belangrijkste voor een gezond leven.

Het tegenovergestelde van ontspannen, is gespannen. Een beetje gespannen zo nu en dan, is niet zo erg, maar als je voortdurend gespannen bent, dan noemen we dat stress. En stress is slecht voor je gezondheid. 

Naast allerlei vervelende dingen die je van stress kunt oplopen, zoals bijvoorbeeld een burn-out, zorgt stress ervoor dat je niet goed ademhaalt: te snel, te hoog of juist je adem vasthouden. Dit kan hyperventilatie en paniekaanvallen veroorzaken. En omdat je door stress je spieren meer aanspant, kun je ook nog eens last krijgen van chronische schouder- en nekklachten en van hoofdpijn.

Zorg er dus voor dat stress zo min mogelijk kans krijgt door je tussentijds te ontspannen.

En hoe doe je dat dan en wanneer, want ‘’daar heb ik toch geen tijd voor?’’, hoor ik je al denken.

Weet je? Je kan het altijd doen.

Bouw verspreid over de dag micropauzes in waarbij je diep naar je buik ademhaalt. Dat zorgt ervoor dat je de spanning even kunt loslaten. 

Doe het nu maar eens, terwijl je dit leest. Leg je handen op je buik, doe je ogen dicht, zucht even een paar keer diep in en uit en adem zo rustig mogelijk 5 keer in en uit. 

Dit kan je de hele dag door af en toe eens doen. Voor een vergadering, na een vergadering, op het toilet, als je wacht op de waterkoker en ….zelfs tijdens een vergadering, maar staar dan lekker in de verte ;-).

Reminder: Plak een post-it op je beeldscherm, mobiel, in je toilet, keukenmuur met ‘’5 keer rustig in en uitademen’’ en doe deze ademoefening zodra je dit leest.

En bijkomend voordeel: als je ontspannen bent, dan heb je ook vaak minder zin in ongezonde voeding en (daardoor) vaak ook meer zin om te bewegen.

Probeer maar en laat maar weten of het voor jou ook werkt!

Ook Nobtra mee op reis….

Ook onze collega coaches en trainers van de Nobtra zijn mee op reis gegaan. Hieronder enkele reacties:

Henriette: Dankjulliewel Ellen en Nelline, ik ga helemaal ontspannen de rest van de avond in!

Maaike: dank je wel, even fijn landen na drukke werkdag 🙏

Ike: hartelijk dank voor deze fijne reis!

Energiek maar even minder blij

Energiek ben ik wel. Ik sport, denk ik, zelfs meer dan voor Corona. Blij ben ik minder op dit moment. Mijn familie, naasten en vrienden zijn gelukkig gezond. Toch heb ik het gevoel dat ik door een soort van rouwperiode ga. Moeten we definitief afscheid nemen van de manier van werken waaraan we gewend zijn? Het geeft mij namelijk veel energie om met groepen mensen te werken. Ervaringen delen, elkaar steunen, lachen met elkaar. Is dat ook nog mogelijk als we 1,5 meter afstand moeten houden? En hoe is dat als we vooral digitaal moeten blijven werken. Ga je dan net zo ’diep’ als wanneer je wel met elkaar in dezelfde ruimte bent en je de sfeer en de gemoedstoestand kunt voelen? Vragen waarop vast wel een antwoord komt. We zijn veerkrachtig en we gaan het ervaren maar verdrietig zijn om wat was hoort er ook bij.